راهکارهایی برای تدریس کارآمد

برای اینکه یک مدرس خوب باشید باید به نکات متعددی توجه داشته باشید، که می توان آنها را از دیدگاه های مختلف بررسی نمود. به طور کلی اولین و مهمترین نکته در خصوص تدریس علاقه و عشق به این حرفه است. مثل تمام مشاغل دیگر علاقه نقش اول را در پیشبرد اهداف و موفقیت یک مدرس به عهده دارد حال چه هدف اداره یک کلاس گروهی باشد یا  تدریس به عنوان یک معلم خصوصی. در خصوص علاقه شاید بتوان دو شاخه را معرفی نمود، اول علاقه به رشته و مطالب درسی که میخواهید آموزش دهید و دوم علاقه به آموزش و انتقال مطلب به افراد دیگر. البته نکته دیگری هم شایان توجه است باید مهارت ایجاد علاقه در مخاطبین و شاگردان خود را نیز داشته باشید. در هر مقطعی که قصد تدریس دارید باید دقت داشته باشید که علاقه مهمترین عامل محرک یادگیری در شاگرد شما خواهد بود.

از معرفی خود هراس نداشته باشید. رزومه خوب و واقعی تهیه کنید و تمام سوابق تحصیلی، علمی و شغلی خود را به صورت واقع بینانه بیان کنید. اجازه دهید شاگردان شما بدانند که چه فعالیتهای مفیدی انجام داده اید. خود را به بهترین نحو معرفی کنید. اگر سابقه تدریس دارید از موفقیتهای شاگردان قبلی خود بنویسید و در تمام موارد اصول اخلاقی را رعایت کنید و با شاگردان خود صادق باشید.

در تمام مدت مدت تدریس آداب و شئونات اسلامی و اجتماعی را رعایت بفرمایید. دقت داشته باشید در این حرفه داشتن سلامت اخلاقی بسیار مورد توجه خانواده های ایرانی است. سعی کنید همواره با ظاهری مرتب و آراسته در کلاسهایتان حضور پیدا کنید، حسن رفتار داشته باشید و وقت شناس باشید و در نهایت  با توجه به کلیه این موارد در کنار رعایت حساسیت های فرهنگی در خانواده های ایرانی، پس از مدتی به عنوان یک معلم خصوصی خوب در جامعه هدف که همان شاگردان شما و خانواده هایشان هستند خودتان را معرفی نمایید. فراموش نکنید که در جامعه ما معلمی را شغل انبیاء می دانند.

توانایی شاگردان در درک مطالب و گیرایی یکسان نیست مخصوصا وقتی تدریس خصوصی دارید کلاس به طور کامل متعلق به شاگرد شماست، به هیچ عنوان با نگاه تمسخر آمیز حتی به ضعیف ترین شاگردان نگاه نکنید. شاگرد برای آموزش درسی که در آن مشکل داشته به شما پناه آورده است سعی کنید پله پله او را همراهی کنید تا به آرمانهای بلندش برسد که هیچ چیز برای یک استاد رضایت بخش تر از دیدن موفقیت شاگرد مخصوصا شاگردان کم توانش نیست.

 

 

یکی از مهمترین نکات دیگر این است که باید به مباحثی که میخواهید تدریس کنید تسلط کافی داشته باشید. پیشنهاد میکنم مخصوصا اگر در مقاطع دانشگاهی و امادگی آزمون های بین المللی تمایل به تدریس دارید مطالب را از کتب رفرنس و ترجیحا زبان اصلی به صورت مفهومی بیاموزید و سعی کنید به تمام جنبه های دروس مورد نظر خود اشراف کامل داشته باشید دانش آموزان دقیقا متوجه سطح علمی شما می شوند. قطعا یک استاد خوب باید کاملا به موضوع تدریس واقف باشد تا بتواند با بیان شیوا و درست مطالب را بیان نماید. در این قسمت از مقاله به مهمترین مطلب میرسیم. تدریس با کیفیت. سعی کنید در یک رشته خاص تدریس کنید ممکن است شما همزمان توانایی تدریس ریاضی و فیزیک را داشته باشید یا مثلا همزمان بتوانید معلم خصوصی خوبی برای زبان انگلیسی و زبان ایتالیایی باشید ولی کانون آموزش ایرانیان به شما پیشنهاد می کند یک زمینه تخصصی را انتخاب کنید. دانش آموزان و دانشجویان معمولا به اساتیدی که به صورت تک رشته ای فعالیت دارند اعتماد بیشتری را نشان می دهند. سعی کنید کامل به مطالب تسط داشته باشید. اگر یک بار در تدریس موضوع یا مفهومی به اندازه کافی اشراف نداشته باشید به هیچ عنوان شاگرد شما به ادامه کلاسهایش با شما تمایلی نشان نخواهد داد.

در طول تدریس سعی کنید مباحث خود را به صورت جذاب بیان کنید حتما در ضمن تدریس از شاگردتان سوال بپرسید ذهن او را همواره در کلاس نگه دارید و در بیان مطالب از حضور او استفاده کنید سعی کنید ذهن شاگردتان را به چالش بکشید و کلاستان را به صورت پویا اداره نمایید. این هنر شماست. به هیچ عنوان وقت کلاس را بیهوده هدر ندهید. راجع به مسائل و زندگی شخصی خود در کلاس صحبت نکنید و همینطور به هیچ عنوان وارد زندگی و مسائل شخصی شاگردتان نشوید.

سعی کنید برای مطالبتان جزوه دقیق و کامل و ترجیحا تایپ شده داشته باشید. برای تدریس می توانید از نرم افزارهای مختلف استفاده کنید. اساتیدی که پاورپوینت آماده دارند و مطالب را به صورت ارگانیزه و طبقه بندی شده ارائه می دهند در امر تدریس نسبت به رقبای خود بسیار موفق تر عمل می کنند. اگر رشته مورد نظر شما برای تدریس به حل مسأله نیاز دارد مثل ریاضی و فیزیک، سعی کنید از قلم نوری استفاده کنید یا تسلط کامل به فرمول نویسی در نرم افزار های ورد و پاورپوینت را داشته باشید. تمرین ها را با نظم و مرتب حل کنید. باعث سردرگمی شاگرد خود نشوید.

با شاگردان خود ارتباط برقرار کنید آنها را تشویق کنید و در آنها علاقه ایجاد کنید. هیچ کس مثل یک معلم خصوصی و مدرس خوب نمیتواند احساس قدرت و اعتماد به نفس در شاگردان خود ایجاد کند. به این توان خود ایمان داشته باشید. البته به هیچ عنوان تنبلی شاگردان خود را نپذیرید ولی به نیروی تشویق بیشتر از مؤاخذه و تنبیه اعتقاد داشته باشید. شاگردان اولین مرتبه است که با درسی که شما سالها با آن مواجه بوده اید رو برو شده اند پس تا حد امکان سعی کنید صبور باشید. به شاگردانتان انگیزه بدهید.

بسیاری از افرادی که وارد حرفه تدریس می شوند علی رغم هوش بالا و داشتن  مدارک تحصیلی از دانشگاه های رتبه برتر در امر تدریس موفق نیستند. اگر می خواهید وارد این حرفه شوید باید توانایی انتقال مطالب را داشته باشید بتوانید از دید دانشجو یا دانش آموز به موضوع نگاه کنید در ذهن او سوال ایجاد کنید و به بهترین شیوه مطلب را به او آموزش دهید. راجع به نحوه آموزش فکر کنید. از قدرت خلاقیت خود استفاده کنید.  قطعا راه ها و ایده های جالبی به ذهنتان خطور میکند. به هر حال شما سالهای زیادی از عمرتان را با رشته مورد نظرتان همراه بوده اید و نکات زیادی را آموخته اید اگر خودتان تجربه آموزش دیدن از استاد ماهری را دارید می توانید در ذهنتان ایشان را الگو قرار دهید و حتی شیوه های او را بهبود ببخشید.

نکته مورد توجه دیگر این است که اگر در بیان مطلبی یا حل مسأله ای دچار اشتباه شدید اشتباه خود را بپذیرید. مدرسان بسیاری هستند که به خاطر سابقه بالا و یا مدرک تحصیلی‌شان از پذیرش اشتباهات خود اجتناب می‌کنند، شاگردان در این موارد بازخورد خوبی نشان نمیدهند.

توجه داشته باشید که عملکرد شما در جلسه اول بسیار تأثیرگذار خواهد بود. بسیاری از دانش آموزان در جلسه اول تصمیم میگیرند که آموزش خود را با یک معلم خصوصی ادامه دهند یا نه.

اعتماد به نفس برای یک معلم خصوصی و یا مدرس کلاس عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما سالهای زیادی از عمر خود را صرف آموزش رشته خود کرده اید قطعا توانایی کافی برای تدریس دارید شاید در مواردی نیاز به مطالعه بیشتر باشد ولی شما به سرفصلها اشراف دارید. پس آماده باشید و با عشق راهتان را ادامه دهید قطعا موفق خواهید شد. اعتماد به نفس و عملکرد خوب تضمین کننده موفقیت شما خواهند بود.

با عملکرد درخشان به مرحله ای خواهید رسید که به عنوان یک مدرس در رشته خود در سراسر ایران شناخته خواهید شد. نکته حائز اهمیت این است که اگر در زمینه تدریس موفق باشید علاوه بر اینکه شاگردان شما در مقاطع بعدی هم شما را انتخاب خواهند کرد، قطعا آنها بهترین معرفان شما به دوستان و هم کلاسی هایشان خواهند بود.

در نهایت باید تمام هنر شما در زمینه آموزش به دانش آموزان و دانشجویان معرفی شود. با اقدام از طریق سایتها می توانید خود را به تمام مخاطبان آن سایت معرفی کنید. کانون آموزش ایرانیان نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا بستر مناسبی برای برگزاری کلاس آنلاین و معرفی شما به جویندگان راه علم و دانش باشد.

قطعا اینکه با تعداد زیادی از اساتید موفق در رشته خودتان در یک گروه منسجم قرار بگیرید و با هم معرفی شوید بسیار تأثیر گذار خواهد بود. با ثبت نام در کانون آموزش ایرانیان حتی به صورت رایگان می توانید تبلیغات گسترده و موفقیتهای چشمگیری در مسیر خود داشته باشید.

در نظر داشته باشید که تولید ویدئوهای با کیفیت آموزشی و انتشار آنها در سایت های مختلف مثل آپارات و فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام می تواند نقش چشمگیری در مؤفقیت شما ایفا نماید.

هدف ما در کانون ایجاد رقابت نیست. کانون آموزش ایرانیان خانه اساتید متبحر در زمینه آموزش است. کانون را به شاگردان خود معرفی کنید و با این همکاری در واقع از معرفی شدن خودتان به شاگردان سایر اساتید بهره مند خواهید شد. و این مفهوم همکاری و اتحاد باعث انسجام کانونی ها در طی سالها در کنار هم خواهد شد.

امید که با همکاری شما عزیزان بتوانیم گامی در بهبود روند آموزش به جویندگان عزیز راه علم در این مرز و بوم پر گهر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد

تماس با ما