به پزشکی علاقمند هستم چه راههایی پیش رو دارم

یکی از رشته های پرطرفدار در کل دنیا پزشکی می باشد. حرفه ای بسیار جذاب که همواره در طول قرن ها توجه بشر را به خود جلب نموده است. گاهی دستان فرشتگان الهی را در دستان پزشکان مشاهده می کنید که جان عزیزی را نجات می دهند

اگرچه این رشته در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد ولی در ایران بیشترین طرفدار را به خود اختصاص می دهد تا جایی که در طول سالها سابقه تدریس بارها شاهد این بودم که حتی فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته های مهندسی هم بعد از سالها دوباره برای پزشک شدن وارد میدان کنکور می شوند . 

برای ورود به این رشته جذاب شما می توانید برای ورود به دانشکده های سراسری ایران یا شعب بین الملل یا دانشگاه آزاد مراجعه فرمایید. که با انتخاب این مسیر وارد چالش های خاص خود می شوید. همه ما میدانیم که قبول شدن در این رشته پرطرفدار در ایران عزیز کار راحتی نیست. اگر چه غیر ممکن هم نیست و با تلاش قابل دستیابی است. 

قطعا من هم مثل شما شاهد قبولی افرادی از روستاهای دور افتاده و خانواده های معمولی در کنکور هستم و قطعا تلاش و پشتکار همه موانع را هموار می نماید. ولی یک واقعیت مشاهده شده در بین داوطلبان این است که همه ما شاهد افرادی هستیم که با شرکت در کلاسهای مختلف، خریداری بهترین کتابها و حتی به گفته خودشان تلاش شبانه روزی باز هم نمیتوانند در رشته دلخواه خود در دانشگاه پذیرفته شوند. برای دریافت راهنمایی بیشتر در زمینه موفقیت در کنکور پزشکی ایران میتوانید مقاله مرتبط را در لینک مطالعه بفرمایید.

بسیاری از کشورهای خارجی شرایط مناسبی برای رشته  پزشکی دارند از بین این کشورها می توان به ایتالیا، آمریکا، آلمان، روسیه

ولی در اکثر کشورهای ذکر شده شرایط چندان مناسب نیست. ممکن است بارها از خود پرسیده باشید کدام کشور شرایط مناسبی برای پزشکی دارد؟ از کدام دانشگاهها میتوانم برای پزشکی بورس بگیرم؟ چطور در یک کشور خارجی پزشکی بخوانم؟ یا آیا کشوری برای پزشکی بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار میدهد؟ یا شرایط دریافت بورس پزشکی چیست؟ یا زبان خارجی بلد نیستم چطور پزشکی در کشور دیگر بخوانم؟ آیا در کشوری به جز کشورهای انگلیسی زبان پزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد؟ آیا به متقاضیان بورسی تعلق میگیرد؟ 

شاید برای شما جالب باشد که جواب اکثر سوالات فوق بله است. 

بله در ایتالیا شما میتوانید پزشکی به زبان انگلیسی بخوانید. میتوانید از بورس سالانه برخوردار باشید.که تقریبا برای هزینه های یک زندگی معمولی کافیست. خب موضوع جالب شد.

حالا

شرایط پذیرفته شدن پزشکی ایتالیا چیست؟ شرایط دریافت بورس پزشکی ایتالیا چیست؟

آزمون ورودی پزشکی ایتالیا آیمت می باشد IMAT که مخفف International Medical Admissions Test

می باشد. این آزمون هرساله حدودا 10 سپتامبر 18 شهریور برگزار میگردد. 

به جز خود کشور ایتالیا تعدادی زیادی از کشورها مرکز برگزاری آزمون آیمت می باشند، مثل: برزیل، کانادا، قبرس، چین، فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، یونان، هنگ کنگ، هند، اسرائیل، ایتالیا، پاکستان، لهستان، ترکیه، آفریقای جنوبی، امارات متحده­ی عربی، انگلستان  و آمریکا. ولی داوطلبان ایرانی هرساله معمولا کشورهای ترکیه و دبی یا شهرهای ایتالیا را برای آزمون انتخاب می کنند.

نتایج خیلی زود در فاصله کمتر از یک ماه اعلام میگردد. پذیرفته شدگان اگر در سنتر ایتالیا آزمون داده باشند که قبلا به سفارتخانه مراجعه نموده اند و ویزا دارند. سایر داوطلبان میتوانند به سفارت ایتالیا در تهران مراجعه کنند و مراحل دریافت ویزا را طی نمایند.

یکی از مهمترین مزایای آزمون آیمت این است که این آزمون شرایط سنی ندارد و داوطلبان با هر سنی می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

آیا برای آزمون آیمت مدرک زبان نیاز است؟

برای شرکت در این آزمون نیاز نیست مدرک زبان داشته باشید ولی برای رفتن به کشور ایتالیا و دریافت ویزا باید حتما آیلتس IELTS بالای 6 داشته باشید.

 از چه دروسی در  آزمون IMAT ایتالیا سوال داده می شود

 آزمون ابتدا با 10 سوال منطق logic و 12 سوال اطلاعات عمومی شروع می شود. سپس از مباحث علمی پرسیده می شود که شامل  18 سوال زیست شناسی، 12 سوال شیمی، 4 سوال فیریک و 4 سوال ریاضی می باشد. کلا آزمون 60 سوال دارد و شما با پاسخ به تمام سوالات می توانید نمره 90 را کسب کنید.

کانون آموزش ایرانیان دوره های نمیه خصوصی آمادگی آزمون آیمت را به صورت آنلاین برگزار می نماید.

لینک نمونه سوالات آیمت

کدام شهرها و دانشگاه ها در ایتالیا رشته پزشکی به زبان انگلیسی را میپذیرند

دانشگاههای پزشکی شهرهای Bari، Bologna،  Milano Bicocca، Napoli، Naples Federico، Pavia، Rome، Rome, Tor Vergata، Torino، Messina، Padova و Siena از طریق آزمون آیمت IMAT دانشجوی پزشکی پذیرش می کنند.

چطور این شهرها را انتخاب کنیم

شما اگر شهروند غیر اروپایی باشید در هنگام ثبت نام فقط می توانید یکی از شهرها را انتخاب کنید ولی شهروند اروپایی می تواند همه شهرها را به ترتیب اولویت و علاقه خود انتخاب نماید. شایان ذکر است که رقابت شهروندان اروپایی و غیر اروپایی از یکدیگر جداست.

 

 

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد

تماس با ما