چطور در مطالعه و یادگیری موفق شویم

خیلی از مسائل به صورت ناخودآگاه بر وجود شما و چیزی که امروز هستید تاثیر گذاشته اند. مثل ظاهر شما، شکل صورت شما،  فرم بدنی شما، خانواده ای که در آن زندگی میکنید، گذشته شما، منطقه زندگی شما و افکار و عقاید اطرافیانتان و حتی خیلی عوامل دیگر همه و همه روی گوهر وجودی شما تاثیر داشته و برآیند  این تاثیرات روی ذات وجودی شما در نهایت باعث ایجاد موجودی می شود که هم اکنون به عنوان “من” می شناسید. ولی آیا این “من” با این توانایی ها وجود واقعی شماست؟

گفتنش چندان راحت نیست ولی شاید همین الان شما کاملا” به مطالعه و آموختن علاقمند باشید و پتانسیل یادگیری بالایی داشته باشید که توسط آموزش اشتباه، سرکوب شدن توسط دوستان و اطرافیان و جدی گرفته نشدن توسط خانواده و معلمان و اساتید دراعماق وجودتان مدفون شده باشند.

اگر برای گرفتن تایید از اطرافیان، آشناها، خانواده یا نامزدتان یا حتی به دست آوردن شغل مناسب، ایجاد شرایط بهتر برای ازدواج میخواهید مطالعه کنید و مدرک  دانشگاهی دریافت نمایید. کاملا بیراهه می روید و حتی اگر تمام این مراحل را طی کنید، در نهایت پس از رسیدن به مدارک عالی دانشگاهی باز هم احساس پوچی خواهید داشت.

پس چاره چیست؟

علاقه از اعماق وجودتان و با نیروی عشق فوران میکند، هر کاری را که با توجه به علاقه خود و عاشقانه انجام دهید در آن موفق خواهید بود.

با دقت به درون خود بنگرید ببینید به چه زمینه مطالعاتی علاقه دارید. نوع بشر ذاتا” جویای یادگیریست. اگر به یادگیری علاقه ندارید در حال طی کردن مسیر اشتباه هستید. به دنبال علایق خود بروید مسیر برایتان هموار خواهد شد.

حالا ممکن است احساس کنید علاقه شما کاملا با خواست درونیتان منطبق نیست.

اگر علاقه شما منطبق با خواسته های درونی تان نیست، نگران نباشید میتوانید از چند تکنیک استفاده کنید.

به جنبه هایی از خواسته خود توجه کنید که میتواند برای شما جذاب باشد مثلا شاید به مطالعه در مورد تغذیه و گرفتن مدرک کارشناسی در این رشته علاقمند نباشید. میتوانید به بازار کار و درآمد نسبتا مناسب این رشته دقت کنید و اینکه مطالعه در این رشته به آگاهی شما در مورد مواد غذایی و سلامت بدنتان کمک خواهد کرد. با مطالعه دقیق در مورد خواسته خود و صحبت با افراد موفق در آن زمینه و همچنین مطالعه در مورد مزایای خواسته خودتان میتوانید جرقه هایی از علاقه به رشته مورد نظر در وجود خودتان ایجاد کنید.

یا مثلا ممکن است مطالعه کتابهای انگیزشی یا کتابهایی در حوزه روانشناسی یا خودباوری برای شما جذاب نباشد ولی با مشاهده افرادی که از طریق مطالعه این کتابها تغیرات اساسی را در زندگی خود تجربه نموده اند میتوانید خود را به نتیجه این مطالعات علاقمند کنید.

فکر کنید و تجربه کنید قطعا  راه حلی مختص به خود خواهید یافت.

به هرحال باید تمام توان خود را به کار بگیرید تا از شور و هیجان علاقه برای رسیدن به خواسته خود استفاده کنید.

گذشته از این گاهی افراد علاقه به خواسته خود دارند، مثلا در خصوص science اکثر افراد به رشته های پزشکی یا مهندسی علاقه دارند و خواست آنها هم ادامه تحصیل در این رشته هاست، وقت کافی برای مطالعه هم صرف میکنند، ولی از عدم یادگیری شکایت دارند یا به بیان دیگر اعتقاد دارند آنقدر که مطالعه میکنند یادگیری یا عمکرد ندارند.

چند نکته در این زمینه شایان ذکر است:

  • اکثر شاگردان یادگیری را به زمان دیگری موکول میکنند. مثلا سر کلاس با دقت به استادشان توجه نمیکنند و با خود میگویند “بعدا خودم مطالعه میکنم” یا وقتی در حال مطالعه یک صفحه از کتاب خود هستند و مفهوم مطلب را درک نمیکنند با خود میگویند دفعه بعد که این صفحه را مطالعه کنم یاد خواهم گرفت. این یادگیری در آینده معمولا” اتفاق نمی افتد. توجه داشته باشید که هیچ ثانیه ای از وقت شما نباید بدون بازده سپری شود.
  • بسیاری از شاگردان به صورت سیستمیک مطالعه نمیکنند. هر مطلب را به صورت نکته ای جدا مطالعه میکنند. یاد بگیرید مطالب را به صورت سیستمیک و به صورت یک کل و البته با طبقه بندیهای داخلی یاد بگیرید. در پایان یادگیری بتوانید کلیت مطلب را بیان کنید. ذهن شما باید مثل یک کتابخانه بزرگ مرتب و مکانیزه باشد.
  • حتما از تکنیکهای مطالعه استفاده کنید رسم جداول مرتبط باهم. نوشتم خلاصه در حد یک صفحه به صورت نکته ای از هر مبحث. این خلاصه ها مخصوصا در نزدیک امتحان برای شما راهگشا خواهند بود. قطعا” یک هفته به امتحان نمیتوانید  همه منابع را مطالعه کنید.
  • یک دانش آموز یا دانشجوی نکته سنج همیشه از نمونه سوالات امتحانی سالهای قبل آزمون مورد نظر خود، نهایت استفاده را میبرد، هرگز از این نکته غافل نشوید. 

یک نکته جالب در زمینه یادگیری شاید این باشد که گاهی حتی در لایه های وجودی درونتان و اعماق آگاهی شما توانایی هایی هست که از آن بی اطلاعید، گاهی نیاز به یک کاشف دارید که شما را کشف کند. چه کسی بهتر از خودتان؟

برای آزمون کنکور سراسری که به آموزشگاه میرفتم استادی داشتم که دکتری تخصصی ادبیات فارسی داشتند. به خاطر دارم که تا قبل از آن زمان حفظ کردن شعر برای من فاجعه ای بس عظیم بود. این استاد ادبیات و زبان فارسی انگار قدرت منطقه ای از حافظه من و تمام شاگردان کلاس را به ما نشان دادند که تا آن روز این قسمت از ذهن را نمی شناختیم. شاید باور این مطلب برایتان سخت باشد که هنوز هم با یک بار شنیدن یک بیت شعر آن را حفظ میتوانم آن را حفظ کنم.

استاد فقط همین یک جمله را میگفتند:” من این شعر را میخوانم با همین یک دور خواندن شما حفظ می شوید، بعد از من تکرار کنید”

 به شما میگویم که همه شما این توانایی را دارید شاید آن را درک نمیکنید چون هنوز شناسایی اش نکردید چون باورش ندارید.

در فرآیند یادگیری سعی کنید این نقاط پر قدرت ذهن خود را بیابید.

علاقه خود را که شناختید، راه و رسم مطالعه درست و استفاده از تمام ظرفیت مغزتان را که آموختید حالا وقت رویا بافیست.

رویا بافی کنید، هدف گذاری کنید و برای رسیدن به اهدافتان جانانه بجنگید، عاشقانه بجنگید. نه جنگی فرسایشی، جنگی که باعث افزون شدن نیروهای شما می شود. امروز کمی از ساعات بیکاری خود بکاهید شروع کنید مطالعه کنید فردا برای اینکه امروز نیم ساعت مطالعه کردید و یک قدم به اهدافتان نزدیکتر شدید شاد باشید. خودتان را تشویق کنید. هر چه که باشد امروز از دیروز خودتان موفق تر بودید. با شادی و شعف چند برابر و با عشق، امروز خود را شروع کنید و همین مسیر را ادامه دهید.

شما موجودی بی نهایت هستید. اگر هیچ کس شما را تایید و تشویق نمیکند پس بیشتر به تایید و تشویق خودتان نیاز دارید. با خودتان مهربان باشید هر چه که باشد تا اینجای زندگی در برابر ناملایمات همواره خودتان را در آغوش کشیده اید و هیچ وقت خودتان را تنها نگذاشته اید پس بهترین دوست خودتان هستید. خودتان را تنها نگذارید. اگر تا به حال هیچ موفقیت چشمگیری نداشته اید نگران نباشید 99% افراد  همین حس را دارند. دست خودتان را با محبت بگیرید و وارد حیطه افراد  موفق شوید، حتما شما روزی جزء گروه آن 1% موفق از جامعه خواهید بود.  در تمام مراحل احساس عشق و شادی را با خود همراه کنید. عشق معجزه میکند.

دکتر رزا جهانگیری

 

.

 

 

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد

تماس با ما